آشنایی با هنر خوشنویسی برجسته

آشنایی با هنر خوشنویسی برجسته

خوشنویسی یکی از هنرهای بسیار قدیمی در دنیا است که در کشورهای مختلف نیز وجود داشته و دارد و همچنان در حال پیشرفت است. این هنر بسیار محبوب است و امروزه در زندگی روزمره ما نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که هنر خوشنویسی انواع گوناگونی دارد و شما می‌توانید سبک‌ کاری متفاوتی را در این هنر برای خودتان در نظر بگیرید. یکی از انواع سبک‌های هنر خوشنویسی، خوشنویسی برجسته یا قطاعی دکوراتیو است. در این سبک، کار خوشنویسی به‌صورت برجسته انجام می‌شود و شما می‌توانید آثار بسیار جذاب و خاصی را با هنر خوشنویسی ایجاد کنید و تابلوهای دکوراتیو جذابی را بسازید.

اما این هنر چگونه است؟ اصلاً هنر قطاعی چیست و چطور انجام می‌شود؟ این هنر چه کاربردهایی دارد و چطور می‌توانیم از آن کسب درآمد داشته باشیم؟ اینها سؤالاتی هستند که احتمالاً ذهنتان را درگیر کرده اند.

در این مقاله ما می‌خواهیم به سؤال‌های بالا پاسخ بدهیم و بگوییم که هنر خوشنویسی برجسته و قطاعی دکوراتیو چه هستند و چه کاربردی دارند و برای خلق چه آثاری می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین با هم بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانید از این هنر درآمدهای خوب و مناسبی را کسب کنید.

اگر به دنبال آشنایی بیشتر با خوشنویسی برجسته یا قطاعی هستید و دوست دارید که در مورد این هنر اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

هنر خوشنویسی برجسته

 

خوشنویسی برجسته یا قطاعی چیست؟

همان‌طور که در مقدمه به شما گفتیم، ما در خوشنویسی سبک‌های بسیار متفاوتی داریم که هرکدام طرفداران و اساتید خاص خود را دارند و شما می‌توانید آنها را برای خودتان انتخاب کنید.

یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین روش‌هایی که برای خوشنویسی وجود دارد، خوشنویسی برجسته یا قطاعی است. به این روش، هنر کاغذبری نیز گفته می‌شود که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم چطور انجام می‌شود.

در هنر خوشنویسی قطاعی دکوراتیو، شما ابتدا نوشته‌های خودتان را ایجاد می‌کنید و آنها را روی یک کاغذ مناسب پیاده‌سازی می‌کنید. مرحله بعدی این است که کاغذ را برش بزنید و نوشته‌های خودتان را جدا کنید و سپس روی یک صفحه جدید که می‌تواند یک پس‌زمینه خاص یا هر چیز دیگری باشد، نوشته‌ها را به صورتی برجسته قرار می‌دهید. به این صورت نوشته‌های شما حالتی سه‌بعدی و برجسته پیدا می‌کنند و تابلویی زیبا و جذاب را می‌توانید با استفاده از این روش خلق کنید. این هنر زیبا در ایران قدمتی بیشتر از 700 سال دارد؛ اما متاسفانه در حال فراموشی است و هنرمندان کمی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. البته این موضوع، یک فرصت عالی نیز محسوب می‌شود؛ چون باعث می‌شود که رقابت کمتری در این حوزه وجود داشته باشد و شما بتوانید آثار خودتان را راحت‌تر به فروش برسانید.

 

خوشنویسی برجسته

 

ابزارهای موردنیاز برای خوشنویسی برجسته یا قطاعی چه هستند؟

نکته جالبی که باید بدانید این است که خوشنویسی برجسته یا قطاعی تفاوت خیلی زیادی با خوشنویسی معمولی ندارد و تنها تفاوت آن این است که به‌صورت برجسته ایجاد می‌شود که این کار نیز با استفاده از برش کاغذ انجام می‌شود.

به همین خاطر می‌توانیم بگوییم که این دو هنر ابزارهایی کاملاً مشابه دارند و تفاوت زیادی بین ابزارهای آنها وجود ندارد. البته در هنر خوشنویسی برجسته یا قطاعی، ابزارهای رنگ‌آمیزی و ایجاد تکسچر و برش کاغذ نیز هستند که در خوشنویسی معمولی به این موارد نیازی ندارید.

 

هنر خوشنویسی برجسته

 

نحوه انجام هنر خوشنویسی برجسته یا قطاعی دکوراتیو چگونه است؟

حالا که با هنر خوشنویسی برجسته و ابزارهای آن آشنا شده‌اید، شاید کنجکاو شده باشید که بدانید این هنر جذاب و زیبا به چه صورتی انجام می‌شود و چطور باید آن را پیاده‌سازی کنید. در ادامه با هم به‌صورت کلی این هنر را بررسی خواهیم کرد.

 

1- پیاده‌سازی حروف و کلمات:

اولین مرحله از کار در هنر خوشنویسی برجسته، این است که حروف و کلمات موردنظر خودمان را روی کاغذ یا هر متریال دیگری که می‌خواهیم پیاده‌سازی کنیم. اگر می‌خواهید برجستگی بیشتر باشد، می‌توانید از متریال ضخیم‌تری استفاده کنید تا در نهایت کارتان زیباتر شود.

این مرحله مانند خوشنویسی است و نیاز است که حروف و کلمات را با دقت و ظرافت طراحی کنید تا بتوانید به مرحله بعدی بروید.

 

2- برش حروف و کلمات:

پس از اینکه پیاده‌سازی حروف و کلمات تمام شد و آنها خشک شدند، می‌توانید برای برش‌ زدن کاغذها اقدام کنید. در این مرحله نیاز است که کار برش‌زنی را انجام دهید.

برای برش‌زدن هم می‌توانید از قیچی استفاده کنید که برای کاغذهای نازک بسیار مناسب است و هم می‌توانید از کارد مخصوص برش کاغذ استفاده کنید که کار را کمی راحت‌تر می‌کند و ظرافت و دقت را بیشتر خواهد کرد.

 

3- ایجاد طرح و تکسچر دلخواه:

در صورت نیاز، شما می‌توانید حروف برش خورده خودتان را طراحی کنید و کارهای بیشتری روی آنها انجام دهید. مثلاً می‌توانید رنگ‌آمیزی خاصی روی حروف پیاده‌سازی کنید یا می‌توانید تکسچر یا طرح‌های موردنظرتان را پیاده‌سازی کنید.

برای این موضوع محدودیتی ندارید و مثلاً می‌توانید حروف خودتان را روی متریال‌های مختلفی مانند چوب یا مقوا و… بچسبانید و برش بزنید تا طرح دلخواه شما را پیدا کند و بتوانید آن را روی طرح نهایی خودتان استفاده کنید.

 

4- چسباندن روی زمینه:

در هنر خوشنویسی برجسته، شما می‌توانید از زمینه‌های مختلف با رنگی متفاوت یا حتی زمینه‌های دارای طرح استفاده کنید که این موارد را به‌راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم هنری خریداری کنید.

پس از تهیه پس‌ زمینه، نیاز است که حروف را روی آن به‌صورت جذاب و زیبا بچسبانید و آنها را در جای دلخواه خودتان قرار دهید تا در نهایت طرح مناسب و جذابی را تولید کنید.

 

5- نهایی‌سازی کار:

در انتهای انجام کار خوشنویسی برجسته، نیاز است که طرح خودتان را نهایی کنید و آن را برای ارائه آماده کنید. برای این منظور طرح‌هایی که نیاز به قاب دارند را می‌توانید قاب کنید تا به زیبایی آنها افزوده شود و طرح‌های دیگری که نیاز به دیزاین‌های خاصی دارند را نیز آماده کنید تا بتوانید در نهایت یک تابلوی جذاب و منحصربه‌فرد را ایجاد کرده و آن را برای فروش به مشتریان خودتان ارائه کنید.

 

خوشنویسی برجسته

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که هنر خوشنویسی برجسته چیست و چطور می‌توانید از این هنر استفاده کنید. همچنین با هم ابزارهای موردنیاز برای این هنر را بررسی کردیم و نحوه انجام آن را نیز به شما توضیح دادیم.

اگر به هنر خوشنویسی برجسته و قطاعی دکوراتیو علاقه‌مند هستید و می‌خواهید این هنر جذاب را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید تا یک هنرمند خاص و منحصربه‌فرد باشید، از شما دعوت می‌کنیم که سری به دوره‌های آموزشی تاندوری بزنید تا با دوره هنر خوشنویسی برجسته و قطاعی دکوراتیو آشنا شوید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با خوشنویسی برجسته آشنا شوید و بتوانید این هنر را بیشتر و بهتر بشناسید. برای یادگیری هنر خوشنویسی برجسته، شما می‌توانید از دوره‌های سایت تاندوری استفاده کنید و صفر تا صد خوشنویسی برجسته را با اساتید خوشنویسی ایران یاد بگیرید. بعد از اتمام آموزشتان، می‌توانید شروع به انجام سفارش‌های خوشنویسی کنید و به این کار، به دید راهی برای کسب درآمد در منزل نگاه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.