انواع شاورما کدامند؟ توضیحات جالب درباره این غذا

انواع شاورما کدامند؟ توضیحات جالب درباره این غذا

شاورما، یکی از غذاهای مشهور و محبوبی است که در منطقه خاورمیانه و کشورهای آسیایی شهرت فراوانی دارد. این غذا در نقاط مختلف با روش‌های متفاوتی طبخ می‌شد و امروزه انواع شاورما در هر جایی از جهان طعم و مزه متفاوتی دارد. به همین دلیل شهرت این غذای پرطرفدار روز به روز در حال افزایش است.

جالب است بدانید شاورما در اصل یک غذای لبنانی است اما طعم آن با ذائقه ایرانیان نیز خوش آمده است و شاهد هستیم که در بسیاری از اغذیه فروشی‌های‌ خیابانی و فست‌فود عرضه شده و علاقه‌مندان فراوانی دارد. در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم به معرفی انواع مختلف شاورما و ترکیبات آنها بپردازیم. پس با ما همراه شوید تا طرز تهیه شاورما را نیز به شما آموزش دهیم.

شاورما چیست؟

شاورما نوعی کباب ورقه‌ای است که با ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود و به دلیل طبخ متفاوت، طعم بسیار دلچسب و لذیذی دارد. اغلب این غذا را به صورت ساندویچ همراه با نان و سس مخصوص سرو می‌کنند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید غذاهای مختلف بین‌المللی را بچشید یا آن‌ها را برای دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه خود درست کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما شاورما، این غذای غربی را درست کنید.

درصورتی که به راه‌اندازی کسب و کار در زمینه انواع سوسیس کبابی و ملل علاقه دارید، دوره آنلاین تاندوری بهترین گزینه برای ورود شما به این زمینه کسب و کار با کمترین هزینه است.

آموزش آنلاین انواع سوسیس کبابی و ملل – کلیک کنید

آموزش سوسیس و کالباس خانگی ( دوره آنلاین) – کلیک کنید

انواع شاورما چگونه درست می‌شود؟

انواع شاورما شباهت زیادی به کباب ترکی دارد چرا که از ورقه‌های گوشت و مرغ درست می‌شود. البته در برخی از رستوران‌ها این غذا را با استفاده از گوشت گوساله، ماهی و بوقلمون نیز طبخ می‌کنند. بهتر است بدانید که گوشت این غذای فرنگی باید قبل از طبخ طعم‌دار شود و بعد از پخت خواهید دید که طعمی مشابه کباب ترکی دارد. 

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که شاورما را در خانه درست کنید و آن را همراه با گوجه فرنگی و سبزیجات مختلف بخورید تا طعم بی‌نظیر آن را هرگز فراموش نکنید.

طرز تهیه انواع شاورماطرز تهیه انواع شاورما

چند نوع شاورما داریم؟

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به خوردن یک ساندویچ آب‌دار، ترد و خوش ‌ادویه با گوشت طعم‌دار گریل شده هستید، لازم است بدانید که شاورما یکی از غذاهای خاورمیانه‌ای معروف و محبوب است که به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود که نمونه‌های آن در لیست منوی رستوران‌های عربی، ترکی، لبنانی و حتی ایرانی وجود دارد.

ساندویچ شاورما دو نوع دارد، شاورمای مرغ و شاورمای گوشت که اغلب از گوشت گوساله یا گوسفند تهیه می‌شود. طرز تهیه شاورما بسیار ساده است به طور کلی که برای تهیه این غذا، باید تکه‌های گوشت برای مدت طولانی در مواد مختلف مزه‌دار کرد تا حسابی ترد شوند. 

انواع شاورما را می‌توانید به صورت ساندویچ یا پرسی سرو کنید و در کنار آن معمولا مخلفاتی از سبزیجات و سس شاورما نیز قرار داده می‌شود. ترکیب این مواد طعم فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند و اشتهای هر کسی را تحریک خواهد کرد. 

شما می‌توانید دستور تهیه انواع مختلف شاورما و سایر غذاهای بین‌المللی و ایرانی را در آرشیو وب سایت تاندوری پیدا کنید و با یادگیری و تهیه آنها، رنگ و بوی متفاوتی به مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود بدهید.

فواید گنجاندن انواع شاورما در برنامه غذایی

امروزه استفاده از فست‌فودها در برنامه غذایی خانواده‌ها به ویژه جوانان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در این بین شاورما به عنوان یک غذای خیابانی فوری محبوبیت بیشتری دارد. این غذا نسبت به دیگر فست‌فودها ارزش غذایی بالاتری دارد اما میزان چربی آن بالاتر است. از این رو استفاده مکرر از شاورما خیابانی منجر به افزایش وزن خواهد شد. برای اطمینان از سلامت این غذا می‌توانید آن را در خانه درست کنید تا کل فرآیند پخت و پز تحت کنترل شما باشد. 

برای کسانی که از رژیم غذایی کم کالری را دنبال می‌کنند، می‌توانند میزان گوشت را به حداقل رسانده و یا اینکه به جای آن از سبزیجات تازه استفاده کنند. همچنین می‌توانند سس آن را با ماست کم چرب درست کنند.

دستور پخت انواع شاورمادستور پخت انواع شاورما

آشنایی با انواع شاورما

شاورما در کشور‌های لبنان و ترکیه و در خاورمیانه بسیار موردپسند است. بر این اساس انواع شاورما به روش‌های مختلفی در کشورهای طبخ می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به شاورما مرغ لبنانی، شاورما عربی، شاورما ترکیه‌ای، شاورما مراکشی، شاورما اصل، شاورما ایرانی و غیره اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

شاورما مرغ لبنانی

شاورما مرغ لبنانی، با سینه مرغ کبابی یا سرخ شده طبخ می‌شود. البته شما می‌توانید مواد دلخواه دیگری مانند قارچ، سیب زمینی سرخ شده، خیارشور، گوجه فرنگی و غیره را در کنار مرغ گریل شده قرار دهید. شاورما مرغ با سس شاورما ترکیبی بسیار دلپذیری را ایجاد خواهد کرد.

شاورما مرغ ترکیه‌ای

طرز تهیه شاورما مرغ ترکیه‌ای نیز بسیار ساده است و یکی از انواع غذاهای محبوبی است که بین مردم این کشور طرفداران بسیاری دارد. از این رو بسیاری از گردشگران و توریست‌ها علاقه‌مند به خوردن غذاهای خیابانی هنگام سفر به ترکیه حتما این نوع فست‌فود خوشمزه را امتحان خواهند کرد. 

شاورما مرغ مراکشی 

روش درست‌کردن انواع شاورما در کشورهای مختلف به یک ترتیب است اما تنها تفاوت آنها در استفاده از سس مخصوص شاورما و ادویه‌های مختلف است. به طوری که در کشور مراکش این غذا را با سس تاهینی با ترکیبات ماست، ارده، روغن زیتون، سیر رنده شده و ادویه‌جات مخصوص درست کرده و میل می‌کنند.

شاورما عربی| انواع شاورما

شاورما، مرغ یا گوشت عربی یک غذای بسیار ساده و سبک است که با انواع ادویه‌ها طعم‌دار می‌شود. این نوع غذا ارزش غذایی بالایی دارد و ظاهر جذاب و عطر خوبی داشته و بهترین میان وعده برای کودکان خواهد بود. البته این غذای بین‌المللی سالم و خوشمزه عربی را می‌توانید برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه خود تدارک ببینید.  

از این رو طرز تهیه شاورما عربی شباهت زیادی به شاورما ترکیه‌ای دارد و بسیار راحت و آسان می‌توانید آن را در خانه درست کنید. برای این کار ابتدا مرغ یا گوشت را با ماست، روغن زیتون، آبلیمو، ماست و ادویه مزه‌دار کنید. سپس مرغ مزه‌دار شده را بدون روغن درون فر یا روی گاز گریل کنید. مرغ طلایی شده را به رشته‌های نواری تقسیم کنید و روی نان پیتا یا نان شاورما به مقدار دلخواه بریزید. می‌توانید در داخل نان تکه‌هایی از کاهو، گوجه و خیارشور ریخته و به صورت ساندویچ بپیچید. شاورما گوشت عربی را نیز به همین ترتیب و با گوشت گوساله یا گوشت بوقلمون می‌توانید درست کنید.

شاورما مکزیکی 

برای تهیه ساندویچ انواع شاورما مکزیکی نیاز به گوشت یا مرغ خلال شده دارید تا آنها را درون فلفل دلمه رنگی، پیاز، فلفل و نمک، روغن زیتون به خوبی آغشته کنید. سپس بعد از گریل‌شدن گوشت از قبل آماده شده آن‌ها را با نان تورتیلا مکزیکی قرار دهید و همراه گوجه فرنگی و خیارشور به صورت ساندویچ آماده کنید. 

انواع شاورما - شاورما مراکشی

انواع شاورما – شاورما مراکشی

شاورما اصل 

شاورما یک غذای اصیل و خاص لبنانی است که با سس مخصوصی با پایه ارده درست می‌شود و طعمی بسیار لذیذ دارد. بسیاری از کشورها دستور پخت این غذا را از روی شاورمای اصل برداشت کردند و بنا بر ذائقه مردم کشور خود آن را با ادویه‌های مختلف درست می‌کنند.

شاورما ایرانی | انواع شاورما

شاورمای ایرانی چندان تفاوتی با انواع شاورما سایر کشورها ندارد و استفاده از ترکیبات مختلف بستگی به هنر آشپزی شما دارد. شما می‌توانید این غذا را مرغ و پنیر کبابی و سس طحینه درست کنید. بر این اساس پنیر کبابی در این غذا به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل پروتئین بالا، ارزش غذایی شاورما را افزایش می‌دهد. همچنین شاورمای مرغ یا شاورمای گوشت را می‌توانید با سس مخصوصی به نام سس طحینه حاوی ارده فراوان سرو کنید که طعم متفاوت و دلچسب را به غذای پنیری شما می‌دهد.

برای درست کردن این نوع شاورمای مخصوص ایرانی باید تکه‌های گوشت را از قبل مزه‌دار کنید سپس روی حرارت ملایم تفت دهید. در ادامه کار تکه‌های پنیر کبابی را روی تابه گریل داغ شده قرار دهید و وقتی دو طرف آنها طلایی رنگ شد آنها را درون نان شاورما قرار دهید و نوش جان کنید.

طرز تهیه سس مخصوص انواع شاورما

استفاده از ارده در سس شاورما بسیار اهمیت دارد و حتما باید در ترکیبات آن از ارده استفاده شود تا طعم و مزه دلپذیر و خوشمزه‌ای را ایجاد کند. برای تهیه سس شاورما، ابتدا در یک کاسه مناسب مقداری ماست پرچرب را به همراه ارده مخلوط کنید، تا مایعی یکدستی حاصل شود. سپس آبلیمو ترش تازه، پودر سیر، نمک را به این مواد اضافه و به خوبی مخلوط کنید. برای ایجاد طعم بهتر در این سس می‌توانید به میزان دلخواه فلفل سیاه و فلفل قرمز و روغن زیتون اضافه کنید. از سس شاورما می‌توانید برای انواع شاورما و ساندویچ‌های مرغ و گوشت گریل شده استفاده کنید.

نان شاورما چیست؟

نان شاورما یکی انواع نان‌های ساده اما معروف در کشور لبنان است که به نام نان لبنانی نیز شناخته می‌شود. معمولا این نوع نان را در کنار وعده‌های شام و ناهار به صورت ساندویچ سرو می‌کنند. طرز تهیه نان شاورما بسیار ساده است و با مراجعه به وب سایت تاندوری می‌توانید دستور پخت آن را مشاهده کنید.

در این مطلب سعی کردیم که شما را با انواع شاورما و نحوه درست کردن آن در کشورهای مختلف آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، شاورما یک غذای بین‌المللی و شناخته در کشورهای عربی و ترکیه‌ای است که طرفداران بسیاری دارد. البته این غذا در بسیاری از رستوران‌ها و مراکز عرضه فست‌فود در ایران نیز عرضه می‌شود. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را به سادگی در خانه با استفاده از نان شاورما درست کنید و نوش جان کنید.

اگر برای پخت شاورما و سایر غذاهای فرنگی و بین‌المللی نیاز به شرکت در دوره آموزش آشپزی دارید، آکادمی تاندوری این فرصت را برای شما علاقه‌مندان فراهم کرده است. در این آکادمی دوره‌های آموزشی مختلف در حوزه آشپزی، خیاطی، عکاسی با موبایل ، گلدوزی، بافتنی و غیره زیر نظر اساتید مجرب به صورت آنلاین فراهم شده است.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

شاورما چیست؟ معرفی کامل این لقمه بهشتی

 

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *