چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟

چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟

پختن نان در خانه یکی از کارهای لذت بخشی است که اگر یک بار آن را تجربه کنید، احتمالاً عاشق این کار خواهید شد و سعی می‌کنید هرچند وقت یکبار خودتان در خانه نان بپزید و نان را از بیرون تهیه نکنید. تنها سؤالی که وجود دارد این است که چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟ اصلاً روش پخت نان در خانه به چه صورتی است و بدون داشتن تنور نانوایی پخت نان امکان‌پذیر است یا خیر؟

اینها سؤالاتی هستند که احتمالاً ذهنتان را درگیر کرده‌اند و دوست دارید بدانید که چطور می‌شود بدون داشتن تنور و امکانات موجود در نانوایی، در خانه نان تهیه کنید. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟ و طرز تهیه نان تافتون خانگی را به شما خواهیم گفت تا بتوانید به‌راحتی و در کمتر از یک ساعت، نان خانگی تهیه کنید و به همراه غذا برای اهل خانه سرو کنید.

اگر به پختن نان خانگی علاقه‌مند هستید و دوست دارید این کار را یاد بگیرید، در این نوشته با طرز پخت یکی از راحت‌ترین نان‌های خانگی آشنا خواهید شد تا به‌راحتی بتوانید برای خانواده و مهمانان خودتان نان بپزید و میل کنید.

چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟

چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، برای اینکه بتوانید یک نان خوشمزه خانگی تهیه کنید، نیازی به امکانات موجود در نانوایی مانند تنور نخواهید داشت و با استفاده از مواد اولیه‌ بسیار ساده، می‌توانید نان را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

باید بدانید که نان آموزش‌ داده‌ شده، نان تافتون است و به‌راحتی قابل تهیه است و برای درست‌کردن آن، تنها ابزارهایی که نیاز دارید، اجاق‌گاز، وردنه یا یک بطری برای صاف‌کردن خمیر و تابه هستند.

در ادامه به بررسی مواد اولیه و مراحل پخت نان خانگی می‌پردازیم تا شما هم بتوانید یاد بگیرید که چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟ و این کار را برای خانواده و مهمانان خودتان انجام دهید.

 

مواد اولیه نان تافتون خانگی

در ادامه شما را با مواد اولیه‌ لازم برای تهیه نان تافتون خانگی آشنا خواهیم کرد. دقت کنید که مواد گفته شده برای 8 تا 10 عدد نان کافی است؛ اما در صورت نیاز می‌توانید مواد را کم‌وزیاد کنید تا تعداد نان‌هایی که در نهایت می‌پزید، بیشتر باشد.

 

  • 300 گرم آرد سفید نانوایی یا بسته‌بندی
  • یک لیوان آب گرم
  • یک قاشق چایخوری نمک

بله درست متوجه شدید، اینها تنها موادی هستند که برای تهیه نان تافتون خانگی به آنها نیاز دارید. البته می‌توانید برای عمل آمدن سریع خمیر مقداری مخمر تازه نیز به آن اضافه کنید. اما توصیه ما این است که به خمیر استراحت بدهید تا به‌صورت طبیعی آماده شود و مقدار آن بیشتر شود.

 

مراحل پخت نان تافتون در خانه

 

مراحل پخت نان در خانه

در ادامه مقاله چگونه در منزل نان خانگی بپزیم، می‌خواهیم با هم مراحل پخت نان در خانه را بررسی کنیم و به شما بگوییم که چطور می‌توانید به‌راحتی، نان تافتون را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه همچنان همراه ما باشید.

 

1- آماده‌کردن خمیر نان:

در اولین مرحله، نیاز است که آرد را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و سپس نمک را روی آن بپاشید و با استفاده از دست یا یک همزن دستی، به‌خوبی با هم مخلوط کنید تا نمک در یک جا جمع نشود و قسمتی از نان‌ها مزه شوری نداشته باشند.

بعد از اینکه آرد و نمک را به‌خوبی با هم مخلوط کردید، نوبت به ریختن آب گرم در این ترکیب می‌رسد. آب نباید جوش باشد و خیلی هم نباید سرد باشد و ولرم بودن آن کافی است.

در مرحله بعدی با استفاده از دست یا یک قاشق به‌خوبی این ترکیب را به هم بزنید تا مخلوط شوند و کاملاً شکل خمیری خود را پیدا کنند. البته دقت کنید که اگر حس کردید خمیر خیلی خشک است، ته استکان آب به آن اضافه کنید و مجدداً خوب خمیر را ورز دهید. اگر هم حس کردید که آب زیاد شده است، می‌توانید مشت‌ مشت آرد به آن اضافه کنید تا به حد متناسب برسد.

در مرحله بعدی نیاز است که همزن یا قاشق را کنار بگذارید و با استفاده از دستان خودتان، خمیر را کاملاً ورز دهید تا آماده شود. سعی کنید خمیر را کاملاً با دستان خودتان بپیچانید و فشار دهید تا تمام قسمت‌های آن ورز داده شود و بتوانید یک خمیر بی‌نقص را به دست بیاورید.

در نهایت خمیر زمانی آماده است که کمتر به دستان شما بچسبد و نه خیلی خشک باشد و نه خیلی نرم.

 

2- استراحت دادن به خمیر نان:

در مرحله بعدی از آموزش چگونه در منزل نان خانگی بپزیم، بعد از اینکه خمیر به‌صورت کامل آماده شد و دیگر نیازی به ورز دادن نداشت، باید آن را در کاسه‌ای قرار دهید و درب کاسه را ببندید یا روی آن یک ‌پارچه قرار دهید و حداقل نیم ساعت به خمیر نان استراحت بدهید.

این استراحت هم باعث می‌شود که حجم خمیر بیشتر شود و هم باعث می‌شود که خمیر عمل‌آمده و برای پخت نان موردنظرمان مناسب باشد. البته همان‌طور که در بخش مواد اولیه نیز گفتیم اگر عجله داشته باشید می‌توانید مقداری مخمر را به خمیر خودتان اضافه کنید تا زودتر عمل بیاید و نیازی به استراحت نداشته باشد.

در این حالت نیاز است ابتدا مخمر و نمک و آب ولرم را با هم ترکیب کنید و سپس آرد را به این ترکیب اضافه کنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و مخمر به‌صورت کامل در آب حل شود.

 

خمیر نان

 

3- روشن‌ کردن زیر تابه:

پس از اینکه زمان استراحت خمیر تمام شد، اجاق‌ گاز را روشن کنید و تابه مناسبی که برای پخت نان انتخاب کرده‌اید را روی آن قرار دهید تا گرم شود. شعله گاز نباید خیلی زیاد باشد که نان را بسوزاند و بهتر است در حالت متوسط رو به‌ پایین قرار دهید.

 

4- آماده‌سازی برای پخت:

در مرحله بعدی، روی یک سطح صاف که می‌تواند تخته آشپزی یا یک میز کار باشد، مقداری آرد بپاشید و خمیر را از کاسه خارج کرده و روی این سطح بگذارید. سپس با استفاده از یک کاردک پلاستیکی یا کارد آشپزخانه، خمیر را به 8 تا 10 قسمت مساوی تقسیم کنید.

البته اگر خودتان مقدار مواد را کم‌وزیاد کرده‌اید، می‌توانید تعداد خمیرهای کوچک را بر همین اساس کم‌وزیاد کنید.

در مرحله بعدی هرکدام از خمیرهای به‌دست‌آمده را روی سطح صاف گذاشته و با استفاده از وردنه پهن کنید تا ضخامت خیلی کمی در حدود 2 تا 3 میلیمتر داشته باشند.

اگر خمیر به دستان شما یا وردنه چسبید، می‌توانید از آرد استفاده کنید تا جلوی چسبناکی خمیر را بگیرید و بتوانید راحت‌تر با آن کار کنید. وقتی خمیر را کاملاً پهن کردید، آن را بلند کرده و آردهایی که روی خمیر قرار دارند را با دست بریزید تا آردی روی خمیر باقی نماند. چون وجود آرد باعث می‌شود که کف تابه سوخته و نان مزه بدی پیدا کند.

در مرحله بعدی خمیر را در تابه قرار دهید و سپس به سراغ آماده‌سازی خمیرهای بعدی بروید تا برای پخت آماده شوند.

 

5- پخت نان:

این مرحله بسیار حساس است، بسته به میزان شعله و داغی تابه، پخت هر نان حدوداً 3 تا 5 دقیقه زمان نیاز دارد. باید حواستان باشد که هرچند ثانیه نان را چک کنید تا نسوزد.

وقتی مشاهده کردید که یک طرف نان پخته است، می‌توانید آن را با استفاده از انبر یا با دست بگیرید و برگردانید تا روی دیگر آن نیز کاملاً پخته شده و آماده سرو شود.

اگر دوست داشتید می‌توانید نان پخته شده را برای چند ثانیه روی شعله مستقیم آتش بگیرید تا پف کند و داخل آن خالی شود، البته باید حواستان باشد که خیلی به شعله نزدیک نباشد تا نان طعم سوختگی نگیرد.

 

6- سرو نان:

حالا نان‌های شما پخته و آماده شده‌اند و می‌توانید آنها را نوش جان کنید. این نان‌ها ماندگاری خوبی دارند تنها نیاز است که آنها را در یک‌پارچه یا نایلون بپیچید و در ظرف نان بگذارید تا نرم بمانند و خشک نشوند.

 

پخت نان تافتون در خانه

 

ترفندهای مهم در پخت نان خانگی

در این بخش از مقاله چگونه در منزل نان خانگی بپزیم، می‌خواهیم به شما ترفندهایی را بگوییم که دانستن آنها کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر به پخت نان بپردازید.

  • اگر بعد از پخت چند نان کف تابه از آرد سوخته پر شد، تابه را زیر شیر آب بگیرید و آردها را خالی کنید و سپس روی شعله بگذارید تا مجدداً گرم شود و بقیه نان‌ها را بپزید.
  • اگر در خانه وردنه ندارید، می‌توانید از یک بطری شیشه‌ای استفاده کنید تا خمیر را به‌خوبی صاف کنید.
  • اگر از آردهای بسته‌بندی شده خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از نانوایی‌های نزدیک منزلتان، آرد خریداری کنید تا خیالتان از بابت آرد راحت باشد.
  • حواستان باشد که دور خمیر را در هنگام صاف‌ کردن، کاملاً پهن کنید تا دارای چروک نباشند، چون در غیر این صورت ضخامت آنها زیاد شده و قابل‌خوردن نیستند.
  • در مرحله ورز دادن خمیر حوصله کافی به خرج دهید و عجله نکنید تا در هنگام پهن کردن خمیرها، اذیت نشوید و بتوانید بدون چسبندگی با آنها کار کنید.

 

پخت نان در منزل

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که چگونه در منزل نان خانگی بپزیم؟ با هم بررسی کردیم که آیا اصلاً پخت نان در خانه امکان‌پذیر است یا خیر؟ و گفتیم که چطور می‌توانید با کمترین مواد اولیه و امکانات، نان تافتون خانگی خوشمزه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

احتمالاً متوجه شده‌اید که پخت نان در خانه یک هنر است که می‌توانید با یاد گرفتن آن، در آشپزی حرفه‌ای‌تر شوید و بتوانید انواع نان را در خانه خودتان درست کنید.

اگر به فکر یادگیری پخت انواع نان در منزل هستید، می‌توانید در دوره آموزشی پخت نان حجیم و نان خانگی شرکت کنید تا با این هنر بیشتر آشنا شوید و بتوانید در خانه خودتان، به پخت نان مشغول شوید و حتی از این کار کسب درآمد کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که در مورد پخت نان در منزل بیشتر اطلاعات کسب کنید و بتوانید با توجه‌ به نکات گفته شده، نان خوشمزه و لذیذی برای خانواده و مهمانان خودتان تهیه کنید.

از شما دعوت می کنیم مقاله جذاب روش درست کردن پاستا آلفردو را نیز در وبلاگ تاندوری مطالعه کرده و مانند حرفه‌ای‌ها آشپزی کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.