بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

بایدها و نبایدهای نگهداری مواد غذایی

از بهترین روش های نگهداری مواد غذایی، فریزکردن است. این روش یکی از آسان‌ترین، سریع‌ترین و رایج‌ترین راه‌های حفظ مواد غذایی از بدمزه یا فاسد شدن به‌شمار می‌رود. اگر اصول نگهداری مواد غذایی مختلف داخل یخچال و فریزر را بدانید و نکات آن را رعایت کنید، غذای شما تغییر رنگ یا مزه نمی‌دهد. این ترفندها کمک می‌کنند تا ارزش مواد غذایی کاهش پیدا نکند.

اگر می‌خواهید مهم‌ترین نکات فریزکردن غذاها را بدانید، چک‌لیست زیر کمک بسیارزیادی می‌کند:

  • فریزر خود را در جایی سرد، خشک و با دمای متعادل و پایدار قرار دهید.
  • سعی کنید حداقل سه‌چهارم فریزر را پر کنید؛ یعنی کمی بیشتر از نصف تا با بازدهی بهتری کار کند.
  • مواد غذایی را برای مدت طولانی فریز نکنید! بلکه هربار از غذایی استفاده می‌کنید، آن را با غذای جدید جایگزین کنید.
  • تا جای ممکن درب فریزر را کم باز کنید.
  • برنامه‌ی مشخصی برای تمیزکردن یخچال و فریزر داشته باشید تا با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی، عملکرد دستگاه‌تان هم بهینه شود.

مطالعه مطلب «شروع کسب‌وکار موفق با تولید محتوا» را از دست ندهید.

اهمیت نگهداری از مواد غذایی

اگر برای شما هم پیش آمده است که در یخچال یا فریزر خود دچار کمبود فضا شوید، باید این نکته را به‌یاد داشته باشید که پرکردن بیش از گنجایش هرکدام، به سلامت و ارزش غذایی مواد داخل آن ضرر می‌رساند.

البته این آسیب‌ها تنها به خود مواد یخ‌زده ختم نمی‌شود و ممکن است دستگاه شما را دچار مشکلات جبران‌ناپذیر با هزینه‌های گزاف کند؛ بنابراین در ادامه متن همراه ما باشید تا هرچه‌بیشتر با اهمیت نگهداری از مواد غذایی آشنا شوید.

یخچال شما انباری نیست

برخی عادت دارند برخلاف اصول نگهداری مواد غذایی عمل کنند. یعنی یخچال یا فریزر را به انباری تبدیل کرده و حجم بالایی از خوراکی‌ها را درون‌شان قرار دهند؛ اگر شما هم جزو این افراد هستید، سعی کنید این عادت را کنار گذاشته و فقط مواد ضروری را داخل یخچال قرار دهید.

با خارج‌کردن مواد غذایی غیرضروری، از ایجاد بوی بد در فضای یخچال و فریزر و کاهش سرمای درون آن‌ها جلوگیری کنید. طبق بهترین روش های نگهداری مواد غذایی، اگر از یک خوراکی چندعدد دارید، یکی از آن‌ها را باز کرده و داخل یخچال بگذارید و بقیه آن‌ها را بیرون از یخچال و در دمای متعادل نگهداری کنید؛ مثل انواع رب یا کنسرو.

یکی دیگر از روش‌های چیدمان صحیح مواد غذایی، استفاده از ظروف نگهدارنده مخصوص است که به‌کمک درب‌های محکم، از پخش بوی خوراکی‌ها داخل محیط جلوگیری می‌کنند.

رفع بوی بد یخچال

اگر برای شما هم سوال است که چگونه بوی بد داخل یخچال یا فریزر را از بین ببرید، کافی است تا غذا را داخل ظرف‌هایی مثل بشقاب یا پیاله روباز قرار ندهید. حتی قابلمه‌های پر از غذا هم می‌توانند در ایجاد بوی بد یخچال نقش داشته باشند. به‌جای این ظروف، محفظه‌های دردار و ظروف مخصوص یخچال و فریزر را استفاده کنید؛ چراکه با این روش طبق اصول نگهداری مواد غذایی، هوا به‌هیچ‌عنوان راه نفوذ پیدا نمی‌کند و مواد خوراکی سالم و تازه باقی می‌مانند.

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی در یخچال

همان‌قدر که ذخیره‌سازی مواد غذایی در یخچال و فریزر مهم است، قراردادن آن‌ها در دمای محیط هم بی‌قاعده نیست. تابه‌حال «قانون دو ساعت» به گوش‌تان خورده است؟ طبق این قانون، شما تنها ۲ ساعت زمان دارید تا خوراکی‌های یخچالی را در دمای اتاق یا همان دمای محیط نگه‌دارید.

این اصل برای غذاهایی مانند گوشت، تخم‌مرغ و انواع غذاهای دریایی، بسیار حیاتی است؛ چرا که با گذشت دو ساعت، دمای حدوداً ۳۲ درجه‌ای محیط منجر به از بین رفتن سلامت و ارزش غذایی می‌شود.

حتی باقی‌ماندن طولانی‌مدت این غذاها در یخچال و فریزر هم باعث رشد باکتری‌های متفاوت و بیماری‌زایی شده و سلامت شما را به خطر می‌اندازد. بنابراین دقت کنید تا برخلاف اصول نگهداری مواد غذایی عمل نکنید.

اگر به‌دنبال میان‌وعده‌های مقوی برای حفظ سلامتی‌تان هستید، مطلب «بهترین میان‌وعده‌های سالم» را از دست ندهید.

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی: نگهداری گوشت در یخچال

نگهداری گوشت داخل یخچال بسیار مهم است و به حساسیت بیشتری نسبت‌به سایر مواد غذایی احتیاج دارد. در اصل شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که اصلاً نمی‌توان یخچال را گزینه مناسبی برای نگهداری طولانی‌مدت گوشت دانست.

بیشترین زمانی که می‌توانید گوشت را داخل یخچال بگذارید، ۴ تا ۵ روز است. بعد از این زمان، تازگی گوشت از بین رفته و به احتمال بالا فاسد و غیرقابل استفاده می‌شود. برای فریز کردن گوشت، مرغ و ماهی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی، آن‌ها را تکه‌تکه کرده و با تقسیم به قطعات کوچک‌تر، بسته‌بندی کنید.

دمای متعادل برای سالم و تازه ماندن این مواد غذایی، تا منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد در فریزر و ۴ درجه در یخچال است. به‌طور کلی سعی کنید باتوجه به نیاز هفتگی یا ماهانه خود خرید کنید تا با تازه مصرف‌کردن مواد غذایی مختلف، ارزش غذایی هرکدام را به‌خوبی حفظ کرده و اصول نگهداری مواد غذایی را رعایت کنید.

راهنمای سردکردن غذاها

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، نگهداری نادرست از مواد غذایی، آن‌ها را مستعد تولید انواع باکتری‌ها و پاتوژن‌ها می‌کند. یکی از راه‌های جلوگیری از رخ‌دادن این خطر، انجماد و سردکردن مواد است.

دمای پایین و محیط سرد می‌تواند سرعت تولید و رشد این عوامل بیماری‌زا را تا حد معقولی کاهش دهد. هم‌چنین در نظر داشته باشید که بهداشت محیط یخچال و فریزر هم بسیار ضروری بوده و مشکلات احتمالی را از بین می‌برد.

پیشنهاد مطالعه: درآمد یک کسب‌وکار آنلاین چقدر است؟

سوختگی با سرمای زیاد

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که چطور ممکن است مواد غذایی با سرما بسوزند، به این مثال خوب دقت کنید؛ تابه‌حال با لکه‌های چربی خاکستری تا قهوه‌ای روبه‌رو شده‌اید؟

این نشانه‌ها حاکی از خشکی و سوختگی ماده غذایی بر اثر سرما هستند. بنابراین به‌کمک دماسنج، دمای یخچال و فریزر را کنترل کنید.

بهترین روش های نگهداری مواد غذایی حین قطع‌شدن برق

حتماً شما هم با قطع برق و خاموش‌شدن اجباری یخچال یا فریزر مواجه شده‌اید. بهترین‌کار در این شرایط، بسته نگه‌داشتن هرچه بیشتر درب دستگاه است.

سعی کنید از بازکردن غیرضروری درب یخچال و فریزر جلوگیری کنید. به‌این‌ترتیب سرمای کم‌تری از بین می‌رود. البته این نکته را هم به‌یاد داشته باشید که تا ۴ ساعت جای هیچ نگرانی نیست! یخچال شما هرچند کوتاه، اما می‌تواند در این مدت‌زمان دمای خود را حفظ کند. فریزر هم قابلیت حفظ دما تا ۴۸ ساعت را دارد.

جمع‌بندی پایانی

برخی از مواد غذایی را می‌توان با خاطری آسوده در دمای اتاق و کابینت‌های آشپزخانه هم نگهداری کرد؛ چراکه با گذشت زمان، تغییری در ترکیب، رنگ، عطر و طعم‌شان ایجاد نمی‌شود. مهم‌ترین اصل در بسته‌بندی غذاها، جلوگیری از نفوذ نور و هوا درون ظرف است.

بنابراین سعی کنید از ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی باکیفیت و حتی کیسه‌های فریزر مخصوص این کار استفاده کنید تا سلامت مواد غذایی دچار مشکل نشود. حین رعایت بهترین روش های نگهداری مواد غذایی، این نکته را به‌خاطر داشته باشید که طبق تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA، تاریخ انقضاء درواقع مدت‌زمانی است که محصول بهترین طعم و کیفیت را دارد.

در دوره‌های پرطرفدار تاندوری شرکت کنید:

دوره آنلاین فینگرفود با مدرک پایان دوره

دوره آنلاین متنوع‌ترین باقلواها با صدور مدرک پایان دوره


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.